Vi har varken tröttnat på bakelse i glas eller semla (kan man tröttna på semla?) Så här kommer en favorit i repris! Denna är perfekt när man snabbt behöver fixa en dessert som både smakar supergott, ser riktigt lyxig och avancerad ut eller snabbt måste stilla sitt semmelcraving.

Vår version av tårta i kopp/glas är en blandning mellan semla och prinsesstårta. Och vi har givetvis Gridellis pistagekräm i vår! Det roliga med denna dessert är ju att du kan montera den med vad du gillar egentligen; byt ut semmelbulle mot kladdkaka, pistage mot hasselnötscreme eller något annat gött och sen toppar du med ett marsipanlock för den rätta looken! Låt fantasin flöda!
Ingredienser till ca 4 st:
Semmelbullar (köpta eller hembakade)
100g mandelmassa
2dl vispgrädde
pistagenötter
vit marsipan (kavlad)
Gör så här:
Börja med att stansa ut runda lock av marsipanen med hjälp av glaset eller koppen du vill ha till din dessert. Riv där efter sönder semmelbullarna i bitar och lägg dem i botten av glaset/koppen. Vi gillar dessa i silver från Hay. Blanda mandelmassa och pistagekräm och spritsa/smeta över bullarna. Lägg på lite hackad pistage för crunch och toppa med vispad grädde och jämna ut mot kanterna. Spara typ 2 mm till marsipanlocket. Lägg på marsipanlocken, pudra florsocker över och toppa med pistagenöt. Inte svårare än så! =)





